Supermarket
SAVET Biciklizam
20.4.2022. 08.23.26

KAKO IZABRATI BICIKL?

1/1

Jesi li strastveni sportski rekreativac ili tražiš zgodan i ekološki prihvatljiv način da stigneš do posla? Bicikl će ti otvoriti nove mogućnosti kretanja gradom, zahvaljujući čemu ćeš upoznati okruženje iz nove perspektive, a istovremeno ćeš učiniti nešto za svoje zdravlje i kondiciju. Biciklizam je popularan i kod starijih osoba, kao i kod ljudi koji su pretrpeli povrede pa im je hodanje previše zahtevno za zglobove. Prilikom izbora pravog modela potraži idealan tip bicikla, zavisno od svojih potreba.

  • Maja, prevodilac na Idealno.rs
  • Vreme čitanja: 13 min

 

Indeks

  1. Vrste bicikala
  2. Važni parametri
  3. Oprema i dodaci
  4. Pitanja i odgovori

 

Vrste bicikala

Brdski bicikli / MTB

MTB bicikli su svi oni modeli kojima možeš bez brige i na off-road vožnju. Akronim MTB označava „mountain bike“, odnosno brdski bicikl koji te neće izneveriti na avanturističkom izletu. Imaju kraći, robusni okvir, širi tip gume za prevladavanje neravnina, zupčanike za bolju vožnju po terenima sklonim proklizavanju, a obično i jače kočnice od drugih vrsta bicikala. Ovi se modeli mogu dalje podeliti na bicikle sa punom suspenzijom (full MTB) i bicikle s fiksnim okvirom.

Bicikli s fiksnim okvirom često se nazivaju hardtail. Pogodni su za sve terene, biciklističke staze i povremena putovanja. Prednost točkova s fiksnim okvirom je u tome što omogućavaju efikasniji prenos snage od modela sa punom suspenzijom, a istovremeno su lakši, što rezultira boljim odzivom pedala. Prednja vilica obezbeđuje apsorpciju udaraca uzrokovanih neravnim terenom.

Brdski bicikli sa punom suspenzijom (full MTB) dizajnirani su za sportsku i trkačku upotrebu. Imaju izdržljivu konstrukciju za vožnju po teškim terenima. Osim suspenzije na prednjoj vilici, pozadi imaju vazdušne amortizere. Pritisak u tim amortizerima može da se reguliše, zbog čega je moguće podesiti bicikl tačno prema težini vozača. Njihova prednost je u tome što znatno smanjuju udarce koji deluju na vozača, a to garantuje veću udobnost tokom i nakon vožnje u smislu opterećenja kičme i leđnih mišića. Nedostatak bicikala sa punom suspenzijom je njihova veća težina, što je povezano sa potrebom da se u vožnji troši više energije zbog slabijeg odziva pedala.

→Pogledaj brdske bicikle

 

Drumski bicikli

Drumske bicikle odlikuje lako upravljanje na glatkim, visokokvalitetnim površinama kao što su asfalt ili beton. Ovi modeli imaju lagane okvire, izrađene od lakih materijala, i uske gume za postizanje najveće brzine uz najmanju potrošnju energije. Gume mogu biti sa ventilima ili bez njih. Klasični drumski bicikli prepoznatljivi su i po svojim volanima koji su postavljeni nisko kako bi nagnuti vozač osećao što manji otpor vazduha.

 

→Pogledaj cestovne bicikle

 

 

Trekking i cross bicikli

Zapravo ne postoji tako izričita razlika između trekking i cross bicikala. Obe vrste su popularne zbog svoje svestranosti – moguće ih je voziti na glatkim putevima, ali i na umereno zahtevnim terenima. To ih čini izvrsnim za razne biciklističke izlete. U tome im pomažu uži točkovi velikog prečnika. Za razliku od gradskih modela, imaju više sportsku geometriju i manje uspravan položaj sedenja. Obično se navodi da su trekking bicikli prikladniji za grad zbog svoje opreme (blatobrani, svetla, nosači). Cross verzija bi trebalo da bude najpogodnija za avanture na umereno zahtevnom terenu. Međutim, proizvođači često brkaju te dve oznake.

→Pogledaj treking / cross bicikle

 

Gradski bicikli

Planiraš da voziš bicikl do posla? Ili bi radije do svoje omiljene prodavnice na biciklu jer onda ne moraš da misliš na parkiranje? Pogledaj kategoriju gradskih bicikala. Ovi modeli nemaju tako čvrst okvir kao brdski bicikli, ali mogu da izdrže manje nežan tretman. Moraju da zadovolje stroge uslove gradske vožnje pa se traže dobra okretnost i brze i pouzdane kočnice. Kako ljudi često putuju na posao gradskim biciklima, konstrukcija ima spušten gornji okvir tako da čak i biciklista u odelu ili suknji može bez problema da se popne na sic.

Prilikom izbora gradskog bicikla obrati pažnju na volan. On treba da bude zakrivljen tako da možeš da voziš ispravljenih leđa, a ne u nagnutom položaju.

→Pogledaj gradske bicikle

 

Sklopivi bicikli

Sa gradskim saobraćajem usko su povezani i sklopivi bicikli, koji se, kako sam naziv govori, bez većih problema mogu sklopiti i rasklopiti. Takav model biće od značaja biciklistima u gradu koji koriste i javni prevoz. Za lakše ukrcavanje u GSP isplati se imati sklopivi bicikl, koji se začas može pretvoriti u ručni prtljag i uneti i u tramvaj. Imaj na umu, međutim, da lakše rukovanje i odlaganje omogućavaju, između ostalog, manje gume, koje nisu pogodne za neravne terene i prelazak velike udaljenosti.

→Pogledaj sklopive bicikle

 

BMX

Ovi specijalizovani bicikli spadaju u kategoriju biciklistički motokros. Osim njih, u ponudi se mogu pronaći i freeride i downhill bicikli za adrenalinske vožnje nizbrdo. BMX modeli, s druge strane, dizajnirani su za zatvorene prostore na popločanoj površini. Nisu prikladni za veće udaljenosti jer često nemaju ni menjač ili suspenziju. Ako ti discipline zvane Dirtjump, Vert ili Bikros nisu samo prazni pojmovi, isprobaj freestyle bicikl sa preprekama.

 

→Pogledaj BMX bicikle

 

Gravel bicikli

Mnogi možda nisu čuli za hibridne gravel bicikle, koji se još nazivaju biciklima za šljunak. Ovi bicikli su delom drumski, a delom brdski. Otuda njihova svestranost u smislu vožnje na različitim vrstama površine. Mogu da izdrže relativno brzu vožnju asfaltom, ali i lakši brdski teren. Prepoznatljivi su po širim gumama i drumskom okviru.

 

Električni bicikli

Električni bicikli su bicikli na struju. Pogodni su za vožnju u gradu i biciklističkim stazama, a prema nameni se dalje dele na brdske, cross, gradske i sklopive električne bicikle. Vrsta bicikla utiče na njegov domet, koji može biti od 30 do 200 km, kao i na snagu motora. Modeli dizajnirani za off-road vožnju imaju jači i snažniji motor. Brzina je obično oko 25 km/h. Za vožnju nije potrebna vozačka dozvola. Veliki izbor pronaći ćeš u posebnoj kategoriji - električni bicikli.

→Pogledaj električne bicikle

 

→Kuda biciklom po Srbiji?

 

Važni parametri

Spol

Prilikom izbora novog bicikla možeš da naiđeš na podelu bicikala na ženske, muške i dečje, što ima svoje opravdanje s obzirom na različite građe tela.

Ženski bicikl obično ima kraći i niži okvir od muškog, pa je volan bliže sicu. Budući da su žene često lakše od muškaraca, važno je izabrati bicikl sa kvalitetnom vilicom koja može da reaguje na manja opterećenja tokom vožnje. Prikladni su bicikli sa vazdušnom vilicom ili mekšom oprugom. Bitan deo kvalitetnog ženskog bicikla je udoban sic. Ženski sic je obično širi i kraći, a središte mu je obično omekšano, često gel umetkom. Kontrole kočnica na ženskom biciklu moraju biti nadohvat kraćim prstima, a poluge kočnica ne bi smele da zahtevaju veliku silu.

Muški bicikli smatraju se osnovnim modelima i imaju viši gornji deo okvira, a volan je osetno udaljeniji od sica nego na ženskim biciklima.

Specifičnost dečjih bicikala, osim njihove manje veličine, jeste i njihovo jednostavno rukovanje i pristupačne kočnice. Za dodatnu udobnost važan je i materijal ručki na volanu. Prilikom izbora dečjeg bicikla bitno je pogoditi pravu veličinu. Ne treba kupovati veći bicikl sa idejom da će se dete s rastom njemu prilagoditi.

 

Veličina okvira

Zavisno od toga ko će voziti bicikl, odaberi odgovarajuću visinu okvira. Proizvođači je obično navode u inčima (1 "= 2,54 cm) i kreće se između 13-24", a ponekad se može naći i oznaka S, M, L, XL. Visina okvira, odnosno razmak između središnje ose i kraja cevi sica, procenjuje se prema visini vozača. Okvir bi trebalo da bude oko 5 cm udaljen od međunožja osobe koja stoji pored bicikla. Niži okviri su prikladniji za grad jer se očekuje češće silaženje u odnosu na trekking varijante, gde, naprotiv, viši okviri (cca. 1-2") obezbeđuju bolju stabilnost na terenu. U nastavku ćeš pronaći orijentacionu tabelu s veličinama okvira u odnosu na visinu vozača.

Veličina okvira (inči) Visina tela (cm)
13 130–140
14 140–150
15 150–155
16 155–165
17-18 165–175
19-20 175–185
21-22 185–195
23-24 195 in več

 

Prečnik točkova

Kao i veličina okvira, prečnik točkova je takođe naveden u inčima. On zavisi od vrste bicikla koji odabereš. Što je prečnik veći, bolje će se nositi sa neravninama i više će odgovarati krupnijoj osobi. Manji točak se bolje kontroliše. Dečji bicikli obično imaju točkove prečnika počev od 12”.

  • Kod brdskih bicikala ćeš najčešće videti 26”, kao i relativno novouvedene vrednosti od 29” i 27,5”. Veći prečnici (29”) lakše svladavaju prepreke kao što su kamenje i rupe, imaju bolju stabilnost i prelaze veće udaljenosti. S druge strane, manji prečnici (26” i 27,5”) su lakši i jednostavniji za rukovanje pri većim brzinama i zavojima.
  • Gradski, drumski i trekking bicikli izrađeni su sa gumama prečnika 28” i stoga su prikladniji za vožnju promenjive dinamike.
  • Prečnik točkova za sklopive bicikle često varira. Obično su oko 20”. Zato su pogodniji za kraća i lakša putovanja.
  • BMX bicikli mogu imati točkove prečnika od 12”, 16”, 18” ili 20”, zavisno od specifičnosti.

Težina

Iako težina nije ključni parametar za izbor, ona takođe učestvuje u ukupnim karakteristikama. Uopšteno govoreći, najteži (ako ne računamo e-bicikle) su brdski bicikli, koji najčešće dosežu 13-14 kg. Veća težina je posledica kvalitetne vilice sa suspenzijom i disk kočnica. Lakši trekking bicikli su oko 12-13 kg, a najlakši su drumski i sklopivi modeli, idealne težine do 10 kg. Što je bicikl lakši, to je okretniji i lakši za rukovanje. Naravno, sveukupnoj masi pridonose i ostali dodaci (blatobrani, nosači).

Nosivost

Ako ne spadaš u vozača prosečne težine, bolje proveri nosivost odabranog modela kod proizvođača. Osim težine samog vozača, računaj i na dodatne kilograme, npr. ranac i šator. Nosivost većine bicikala je oko 120 kg. Trekking i BMX modeli sa većim opterećenjem trebalo bi da izdrže i veću nosivost, od 130-150 kg. Ako bicikl preopterećuješ duže vreme, to će dovesti do bržeg trošenja pa čak i oštećenja nekih komponenti kao što su pedale, žice i vilica.

Vilice i suspenzija

Vilica je pričvršćena na upravljački deo okvira i nosi prednji točak. Budući da povezuje točak i okvir, ima veliki uticaj na to kako se nepravilnosti terena prenose na strukturu bicikla. Ranije su postojale samo fiksne vilice, koje su se automatski smatrale delom okvira. Danas se smatraju zasebnim delom bicikla koji se može kupiti odvojeno, prema individualnim zahtevima.

Danas se fiksne vilice uglavnom koriste na drumskim biciklima, ponekad i na vrlo jeftinim trekking ili brdskim modelima. Oni obično imaju vilicu sa suspenzijom. Mnoge su vilice danas opremljene bravom, koju vozač može da zaključa na popločanoj podlozi pa se vilica ponaša kao da je fiksna jer bicikl tada nudi veće performanse.

Kočnice

Kočnice se dele na mehaničke i disk kočnice. Mehaničke se temelje na principu trljanja gumene pločice o površinu gume. Dalje ih delimo na U-brake, V-brake i Cantilever. Disk kočnice deluju tako što disk pritiskaju na takozvanu fiksnu pločicu i koče nastalim trenjem. Hidraulične disk kočnice često se koriste na brdskim biciklima i vrlo su pouzdane čak i na vlažnim površinama. Za kočenje koriste mineralno ulje ili tečnost za kočnice.

Prenos

Generalno, što više brzina, to bolje. Više stupnjeva prenosa znači glatkiji prelaz, a time i glatkiju vožnju. Nedostatak širokih kaseta (skup zupčanika) podrazumeva veći rizik od trošenja lanca, a time i njegovog kidanja. Prilikom izbora, potraži i ekstremne raspone. Ako je razlika između najtežeg i najlakšeg zupčanika mala, možda ćeš imati problema pri penjanju na strmija brda ili postizanju većih brzina.

Iako spreda najčešće nalazimo tri nivoa prenosa, i to ne samo kod jeftinijih bicikala, možemo naići i na duplu brzinu. To uglavnom koriste biciklisti koji su na nižem stupnju prenosa samo na strminama. Nedostatak može biti manje gladak prelaz lanca tokom prebacivanja brzina.

  • Brdski i cross bicikli sa tri brzine - obično imaju 24, 27 i 30 stupnjeva prenosa, a u slučaju dvostrukih brzina standardno imaju ili 18 ili 20.
  • Drumski bicikli obično imaju 18, 20, 27 ili 30 stupnjeva prenosa, zavisno od korišćenja dvostrukog ili trostrukog menjača.
  • Dečji bicikli najčešće su opremljeni sa manje stupnjeva prenosa tako da mali biciklisti ne moraju da se muče s menjanjem brzina.
  • Na specijalizovanim biciklima, prenos se odvija prema disciplini za koju je bicikl dizajniran. Freestyle i BMX bicikli imaju jednu fiksnu brzinu, dok bicikli za spust mogu imati od 9 do 27 stupnjeva prenosa.

Volan

O kakvom se tipu bicikla radi, često možeš prepoznati po volanu. Gradski modeli obično su zakrivljeni tako da vozač može da sedi ispravljenih leđa, a ne pognut. S druge strane, drumski bicikli dizajnirani su s niskim volanom kako bi se obezbedio najmanji mogući otpor vazduha. Brdski bicikli imaju ili ravne ručke koje se nazivaju Flat Bar ili takozvane Swallow Bar, također poznate kao Riser Bar.

Sic

Oblik sica često se razlikuje kod ženskog i muškog modela. Ženski dizajn obično je širi i kraći. Središte sica tada se obično omekšava, često gel umetkom. Kako bi sic bio što udobniji i ujedno podržavao optimalno držanje, treba ga oblikovati prema stilu sedenja. Za manje fleksibilne vozače koji imaju uspravni položaj sedenja prikladni su sicevi s podignutim zadnjim delom koji će im pružiti dodatnu potporu.

Materijal

Materijal izrade znatno utiče ne samo na svojstva okvira već i na ukupnu izdržljivost i težinu bicikla. Proizvođači nastoje da razviju najlakše moguće okvire najveće moguće čvrstoće. Većina jeftinijih modela ima čelične okvire (Hi-Ten Steel), koji su vrlo čvrsti, ali relativno teški i podložni koroziji. Trenutno popularan aluminijum je mnogo lakši i mekši. Zbog veće mekoće obrađuje se u leguri s drugim metalima. Kako bi se postigla čvrstoća uporediva sa čelikom, aluminijumski okviri se proizvode sa cevima većeg prečnika.

Materijal okvira Prednost Nedostatak
čelik Čvrstoća veća težina
Aluminijum mala težina mekoća
Karbon čvrstoća, prigušuje udarce viša cena
Titanijum aktivno smanjuje vibracije, mala težina viša cena, zahtevnije popravke

 

 

Oprema i dodaci

 

Pitanja i odgovori

Kako i kada održavati i servisirati bicikl?

Bicikl mora pravilno da se održava. Osim što produžavaš vek trajanja komponenti, osiguravaš i udobnost vožnje. Ako neki od delova već pokazuje prekomernu istrošenost, nemoj odlagati zamenu. To je važno kako za bicikl, tako i za tvoju bezbednost.

Nakon svake vožnje po vlažnom vremenu ili po suvom prašnjavom putu, bicikl treba oprati. Ukloni blato ili prašinu sa okvira gume i vilice vlažnom krpom. Lancu je takođe potrebno čišćenje. Za pranje možeš koristiti posebno sredstvo za čišćenje lanaca, a možeš i sebi olakšati posao nabavkom perača za lanac. Nakon toga, lanac se mora podmazati uljem za te svrhe.

Lanac je bitno podmazivati kontinuirano kako nikada ne bi bio suv, inače će škripati, a postoji i opasnost od prekomernog trošenja. Iskusni biciklisti savetuju podmazivanje lanca bar na svakih 150 km, i to u toplim i suvim uslovima. U vlažnim uslovima optimalno je podmazati lanac nakon svake vožnje jer vlaga ubrzava ispiranje ulja. Neposredno nakon nanošenja ulja na lanac, pričekaj 20 minuta kako bi ulje pravilno ušlo u lanac, a onda možeš da pođeš u vožnju. Sredstva za čišćenje i ulja možeš pronaći u kategoriji ulja i masti.

Pre svake vožnje proveri vazduh u gumama i kočnice. Ako voziš nakon duže pauze, proveri da lanac nije previše olabavio. Svakih šest meseci preporučljivo je obaviti generalni pregled bicikla. To znači podešavanje i podmazivanje sajle kočnice i menjača, proveru i eventualnu zamenu kočnica, pločica na disk kočnicama, kao i lanca. Takođe je potrebno pregledati ukupnu geometriju bicikla. Stručne biciklističke prodavnice rado će te konsultovati i pomoći ti sa svim težim pitanjima.

→Pogledaj bicikle na Idealno.rs

Da li želiš među prvima da saznaš najbolje sezonske ponude? Prijavi se za e-novosti, koje nedeljno pripremamo za tebe.

Unesi ispravnu e-mail adresu

Hvala na prijavi. Uskoro možeš da očekuješ prve nedeljne e-novosti.

® 2022 Ceneje d.o.o., deo grupe Heureka