SAVET Slobodno vreme
8.12.2021. 10.06.54

KAKO IZABRATI ELEKTRIČNI TROTINET?

1/1

Gradski saobraćaj ponekad može da ide na živce i iskusnim putnicima. Električni trotineti odličan su izbor ne samo za njih već za svakoga kome treba ugodniji i često brži put do posla. Čuda mogu da prave i izvan grada jer s terenskom verzijom možeš da se voziš čak i po strmim padinama. Savetovaćemo ti koju vrstu da odabereš kako bi trotinet odgovarao svim tvojim potrebama.

 

Glavna pitanja

Gde ćeš ići?

Dobro razmisli kuda najčešće želiš da se voziš, po kakvom terenu i koliko daleko želiš da stigneš.

 

Električni trotineti za grad

 

Ako su ti glavna odredišta posao, škola ili druge aktivnosti u gradu, kapacitet i trajanje baterije ti nisu toliko važni. Gradski trotinet neće ići brzo kao neki terenski modeli, ali u gradu ionako nema mesta za takvu vožnju. Radije se fokusiraj na težinu i dimenzije cele konstrukcije. Sklopivi električni trotinet olakšaće ti kretanje gradom na mnogo načina. Gradski modeli su zato lakši i možeš ih nositi u ruci, a imaju i manje točkove koji omogućavaju bolji manevar i lakše izbegavanje prepreka.

 

Terenski električni trotineti

 

Pitaš se kako da začiniš svoja putovanja? S terenskim električnim trotinetom možeš da se zaputiš u prirodu da se satima voziš po raznolikom terenu. U tome će ti pomoći veća brzina i veliki kapacitet baterije. Gumeni točkovi na naduvavanje takođe su korisna opcija za ublažavanje udaraca, tako da ne gubiš stabilnost ni pri većim brzinama. Terenski trotineti daleko su teži u odnosu na gradske verzije, ali veću težinu podupire robusna konstrukcija koja se ne haba lako.

Ako razmišljaš o vožnji uzbrdo, proveri koliki uspon trotinet može da savlada jer nemaju sve off-road verzije iste mogućnosti.

 

Pogledaj gradske i terenske električne trotinete »

 

 

Za koga kupuješ električni trotinet?

 

Oni iskusniji ceniće više snage i u gradu, dok će manje snažna verzija više odgovarati prosečnom vozaču. Uvek uzmi u obzir iskustvo vozača i moguća ograničenja u kretanju, što može znatno da utiče na pravi izbor trotineta.

 

Električni trotineti za decu razlikuju se od verzija za odrasle uglavnom po snazi pogona, koja ne sme da pređe 300 W, a obično (zavisno od starosti deteta) iznosi oko 100 W. Dečji modeli su manji i lakši, i dobro je ako imaju upravljač podesive visine.

 

Važni parametri

 

Snaga

Ova varijabla uglavnom utiče na ubrzanje trotineta i njegovu sposobnost održavanja brzine pri penjanju ili vožnji s težim vozačem. Kod električnih trotineta snaga motora obično je između 200 i 500 W. Želiš li da se voziš ravnim asfaltiranim putem? U tom slučaju biće dovoljan ti dovoljan trotinet od 250 W. Što je veća snaga, bolje ćeš se snalaziti na neravnim terenima i brdima, kao i sa nosivošću samog romobila. Izuzetno snažni trotineti, snage od 800 do 2.000 W , često podsećaju na male motocikle. S takvim trotinetima možeš postići brzinu od 50 km/h.

 

Snaga motora
Vrsta vožnje
Teren
Snaga motora
100 W
Vrsta vožnje
za zabavu
Teren
ravan
Snaga motora
do 350 W
Vrsta vožnje
vožnja po gradu
Teren
uređen, ravan
Snaga motora
350-450 W
Vrsta vožnje
vožnja po gradu
Teren
uređen, robustan
Snaga motora
500-800 W
Vrsta vožnje
izleti u prirodu
Teren
robustan
Snaga motora
2000 W
Vrsta vožnje
velike udaljenosti
Teren
na putu i off-road

 

Najveća brzina

Kao što smo već spomenuli, posebni električni trotineti mogu da dostignu brzinu od 50 km/h, dok oni uobičajeni idu oko 25 km/h, što je uporedivo s vožnjom bicikla. To je neki prosek kako za normalni gradski saobraćaj, tako i za putovanja van grada, jer ni po biciklističkim stazama ne sme da se vozi brže. Drugačije je sa dečjim trotinetima, gde je najveća brzina obično znatno niža, i to oko 5 km/h. Nasuprot tome, terenski trotineti mogu da dostignu veće brzine od pomenutih 25 km/h jer često prelaze i veće udaljenosti.

Domet

 

Zavisno od toga gde najčešće ideš, možeš da odabereš i i domet, tj. najveću udaljenost koju električni trotinet može da pređe s jednim punjenjem. Osnovni domet mora da bude najmanje 20 km. Ako želiš na zahtevniji teren, pobrini se da imaš dovoljno rezerve. Na domet trotineta utiče i težina vozača, način vožnje ili vremenski uslovi. Ipak, s kapacitetom baterije povećava se i težina trotineta pa nemoj preterivati s rezervom.

 

 

Baterija

 

Što je kapacitet baterije veći, i domet je duži. Takođe, razmisli o napajanju svetla, ekrana i drugog pribora. Uobičajeni gradski električni trotineti obično se pune pet sati, ali postoje i modeli s brzim punjenjem pa će se tvoj  trotinet napuniti i brže.

 

Pogledaj električne trotinete s brzim punjenjem »

 

 

Obrati pažnju na vrstu baterije. Litijumske baterije su lakše i imaju duži vek trajanja od onih olovnih. Ako ti se tokom vožnje isprazne baterije, do cilja možeš vlastitom snagom, ali očekuj i veći napor. Kod odabranog modela proveri mogućnost vožnje bez pogona jer postoje izuzeci koji ne mogu da se voze nakon pražnjenja.

 

 

Nosivost

Odaberi maksimalnu nosivost, tj. težinu koju trotinet može da podnese, uključujući vozača, ali i teret koji će vozač prevoziti. Računaj na to da će pun ranac s prenosnim računarom lako dodati 5 kg. Prekoračenje dopuštene težine znači lošije performanse, posebno na uzbrdicama, a u najgorem slučaju oštećenje strukture trotineta.

Težina

Zavisno od toga gde ćeš najviše koristiti trotinet, važna je i njegova ukupna težina. Što je električni trotinet lakši, lakše je i njime upravljati. Najlakše verzije su najbolje prvenstveno za grad, gde često moraš da izbegavaš druge učesnike u saobraćaju, zaustavljaš se i nosiš ga preko različitih prepreka. U tom slučaju idealna je manja težina, od oko 8-10 kg. To se odnosi i na dečje električne trotinete.

 

 

Dimenzije

Ako je reč o sklopivom električnom trotinetu, uvek proveri dimenzije kad je sklopljen. Zatim ih uporedi s dimenzijama prostora u kojem ćeš trotinet skladištiti, npr. u prtljažniku automobila.

 

Proveri i veličinu daske, na koju bi trebalo da stane celo stopalo. Za odrasle je idealna veličina 40 × 11 cm. Drugi parametar koji treba da proveriš jeste podesivost visine upravljača, koja bi trebalo da iznosi otprilike polovinu visine tela vozača.

 

 

Na šta moraš da pripaziš?

 

Točkovi

Što se tiče točkova, najviše nas zanimaju tri parametra - veličina, tvrdoća i materijal. Opšte je pravilo da što su točkovi veći, to će biti brži, ali i teži za upravljanje. S druge strane, manji točkovi će brže reagovati na potencijalnu prepreku. Zato je dobro da veličinu točkova izabereš prema terenu na kojem želiš da se voziš. Manji točkovi prikladni su za gradsku vožnju, a veći za terensku vožnju. Uobičajena veličina gradskih točkova je oko 13 cm.

 

Tvrdoća i materijal točkova usko su povezani. Tvrdi, čvrsti točkovi, obično izrađeni od poliuretanapogodniji su za trotoare i biciklističke staze, pa su stoga prikladniji za grad. Ovi točkovi ne mogu da se probuše, ali na njima ćeš osetiti svaki kamen na putu. Gumeni točkovi na naduvavanje s diskom omogućavaju udobniju vožnju. Oni su idealni za duže vožnje i vožnju neasfaltiranim putem jer ih možeš napumpati kako bi odgovarali najčešćim vrstama površine. Za razliku od PVC točkova, gumene možeš lako da ispumpaš.

Kočnice

Poznajemo tri najčešće vrste kočnica: klasičnu mehaničku nožnu kočnicu koja se nalazi iznad zadnjeg točka, kočnicu s ručicama na upravljaču ili modernu ugrađenu električnu kočnicu. Posljednja omogućava glatko zaustavljanje, ali sporije reaguje od prve dve. Ako se baterija isprazni tokom vožnje, električne kočnice neće raditi. U tom slučaju idealno je da trotinet ima i mehaničku verziju.

 

 

Upravljač

Kod upravljača se fokusiraj na njegovu veličinu i ergonomiju. Što je širi, vožnja će biti stabilnija i udobnija, ali to negativno utiče na dimenzije trotineta. Prilikom ubrzavanja imaš dve mogućnosti. Kod nekih trotineta moraš da okreneš ceo upravljač, kao kod motocikala, dok je kod drugih na upravljač pričvršćena posebna ručica kojom upravljaš palcem. Obično postoji nekoliko nivoa snage. Zanimljiva verzija su i trotineti sa žiroskopom. On se koristi za primanje informacija o kretanju upravljača. Ako želiš da ubrzaš, upravljač treba da poguraš unapred, a ako želiš da zakočiš, moraš da ga nagneš prema sebi. To se preporučuje osobama slabije stabilnosti jer zamajac može delimično da uravnoteži vožnju.

 

 

Motor

Srce motora električnog trotineta kuca na prednjem ili zadnjem točku. Što je motor snažniji, moguće je razvijati veću brzinu. Ako ti je ovo prvi trotinet, razmisli o modelu sa slabijim motorom jer je vrlo snažan motor težak za upravljanje.

 

 

Okvir

Okvir električnog trotineta obično je izrađen od aluminijuma, izdržljivog čelika ili lakog duraluminijuma. Za terensku vožnju preporučuje se izdržljiv i čvrst okvir, dok su lakši materijali prikladniji u gradu. Aluminijumski okviri su lakši, ali slabije apsorbiraju udarce. Nasuprot tome, čelik traje mnogo duže i ne prenosi toliko udaraca. Proizvođači često kombinuju materijale i spajaju njihova funkcionalna svojstva u izdržljivije modele.

 

 

Dodaci za električni trotinet

 

Kaciga bi trebalo da bude obavezna za sigurnu vožnju i u prirodi i u gradu. Ako planiraš da voziš van puta ili u gradovima s prometnim saobraćajem, razmisli i o štitnicima za šake, laktove i kolena. Za noćnu vožnju potrebno je osvetljenje, a bolji trotineti imaju ugrađena prednja i zadnja svetla koja se automatski pale i rade na baterijsko napajanje. Ne zaboravi zvono koje je neprocenjivo, posebno u gradu.

 

Ako planiraš da prevoziš hranu ili drugi teret na trotinetu, raspitaj se da li je moguće kupiti dodatne vreće ili korpu za model koji želiš. Samo pazi da ne premašiš maksimalnu nosivost. Električni trotinet sa sedištem nije koristan samo starijim osobama. Obično se sedišta prodaju zasebno, pa zato prvo proveri da li je tvoj električni trotinet pogodan za ugradnju sedišta.

Skuplji trotineti često imaju ugrađen brzinometar, obično u vidu digitalnog ekrana na upravljaču. Na njemu se mogu prikazati i drugi podaci poput dometa ili kilometraže. Modele bez merača brzine možeš naknadno da opremiš bežičnim brzinometrima namenjenim za bicikle.

Često postavljana pitanja

Kako se vozi električni trotinet?

Na vožnju električnim trotinetom moraš malo da se navikneš, pogotovo ako je reč o modelu s većom snagom. Prema tome, prvu vožnju bi trebalo da upriličiš na nekoj glatkoj površini s minimalnim saobraćajem. Neki trotineti imaju i više načina rada, pa u početku možeš voziti sporije. Uvek bi trebalo nadzirati teren i izbegavati vožnju po većim neravninama u velikim brzinama. Posebno treba biti oprezan pri vožnji po vlažnim površinama jer one mogu biti prilično klizave.

 

 

Kako se održava trotinet?

Održavanje se prvenstveno odnosi na točkove. Kako bi čvrsti poliuretanski točkovi bili što glatkiji, treba ih dobro očistiti. Kod guma na naduvavanje redovno proveravaj pritisak. Osim kočnica, povremeno prekontroliši i čvrstoću konstrukcije, naročito spojeva, i po potrebi zategni olabavljene šrafove. Baterija je podložna trošenju pa je ne bi trebalo potpuno isprazniti, ali kad je napuniš, ne zaboravi da je isključiš iz električne mreže.

 

 

Šta u slučaju da se baterija isprazni?

Najbolje je takve situacije izbegavati, tj. uvek bi trebalo voziti s dovoljno napunjenom baterijom. Međutim, ako ne možeš da izbegneš situaciju u kojoj će ti se baterija isprazniti, ne pokušavaj ponovo da pokreneš trotinet jer to može da uzrokuje nepopravljivo oštećenje baterije. Trotinet je u takvim prilikama najbolje sklopiti i odneti do odredišta. Većina električnih trotineta može da se vozi bez električnog pogona, ali je zbog težine to fizički mnogo zahtevnije.

 

Električni trotineti na Idealno.rs »

Da li želiš među prvima da saznaš najbolje sezonske ponude? Prijavi se za e-novosti, koje nedeljno pripremamo za tebe.

Unesi ispravnu e-mail adresu

Tvoja prijava možda još nije potpuno završena. Ako se prijavljuješ prvi put, otvori svoje e-mail sanduče i klikni na link u poruci. Ne zaboravi pogledati i u spam folder.

® 2024 Ceneje d.o.o., deo grupe Heureka